Pred premijeru filma Gran Turismo, koji nosi ime video-igre koja je Mardenborough-u otvorila put do trkačke karijere, predstavićemo takmičenje, kao i najvažnije momente iz karijere britanskog gejmera koji je dokazao da može da se nosi sa najboljim trkačkim vozačima.
Nissan je automobilski proizvođač koji dolazi iz grada Jokohama u Japanu. Kompanija prodaje automobile za brendove Nissan i Infiniti, a osnovana je 1933. godine (ove godine proslavljaju 90 godina).
Njihovo sportsko odeljenje, Nismo, koje se bavi tjuniranjem i pripremom trkačkih automobila, osnovano je 1984. Nismo je tokom godina učestvovao u Japanskom turing šampionatu, 24 sata Le Mana, 24 sata Dejtone, kao i u japanskom Super GT šampionatu i Formuli E, gde se i danas takmiče. Najpoznatiji primeri automobila koje je sređivao Nismo su 350Z, GT-R i Skyline GT-R.
Od 2008, u saradnji sa kompanijom Sony Interactive Entertainment, pokrenut je takmičarski program Nissan Playstation GT Academy, gde su uspešni igrači u video-igri Gran Turismo mogli osvojiti priliku za trkačku karijeru uz podršku Nissan-a.
Takmičenje je plod ideje Darren Cox-a, tada jednog od vodećih ljudi evropskog odseka kompanije Nissan. Prva varijanta je održana dve godine ranije, sa premisom „Gamer to Racer“.
Da bi se moglo učestvovati u Nissan Playstation GT Academy, potrebno je da takmičari budu stariji od 18 godina i imaju važeću vozačku dozvolu, ali da nemaju trkačku licencu. Samo takmičenje je podeljeno u četiri faze:
– kvalifikacije, koje se održavaju onlajn, gde se u četiri runde postavljaju najbrža vremena na različitim stazama i u različitim Nissan modelima automobila.
– nacionalno finale: uživo takmičenje u igri, a gejmeri takođe dobijaju priliku da voze i prava Nissan vozila. Pored toga, obavljaju se testovi ličnosti, zdravstveni i fizički pregledi.
– trkački kamp: na Stowe konfiguraciji staze Silverstone, najbolji vozači sa nacionalnih finala su imali priliku da se takmiče na pravoj trkačkoj stazi. Svaka nacionalna grupa dobija po mentora koji ih nadziru i određuju ko od njih neće biti eliminisan iz programa. Kada ostane po jedan gejmer iz svake nacionalne grupe, utisak koji su ostavili i rezultat trke u kojoj samo oni učestvuju daje pobednika.
– razvojni program vozača: pobednik takmičenja će u periodu od dva do četiri meseca sarađivati sa ekipom RJN Motorsport kako bi ispunili uslove za međunarodnu trkačku licencu. Za većinu pobednika, uglavnom, dolazi prilika da nastupe na trci 24 sata Dubaija.
Evropska verzija takmičenja 2011. godine je započela na tadašnjoj ediciji trke 24 sata Le Mana i kada je prvi pobednik takmičenja GT Academy, španac Lucas Ordóñez debitovao na čuvenoj trci izdržljivosti. Te godine, pobedu je odneo mladi britanski gejmer Jann Mardenborough.
Rođen 9. septembra 1991. u Darlingtonu, u Britaniji, Mardenborough je osvojio GT Academy u konkurenciji više od 90.000 takmičara. Upravo je i on dobio priliku da nastupi na 24 sata Dubaija, gde je trku završio na trećem mestu u svojoj klasi.
Sin Steve Mardenborough-a, poznatog fudbalera, odrastao je u Kardifu i svoju fascinaciju automobilima i trkanjem je pokazivao igrajući video-igru Gran Turismo na svojoj Playstation 3 konzoli.
Za razliku od većine trkačkih vozača, Jann nikada nije bio fasciniran Formulom 1, već šampionatima turing automobila i relija, jer su to bili automobili koje je mogao da prepozna. Njegov otac je želeo da Jann takođe postane fudbaler, ali je fascinacija automobilima prevagnula.
Svoj početak u takmičenju GT Academy je ovako opisao u intervjuu za ESPN 2017: „Pokrenuo sam konzolu jedno jutro i dočekala me je nova opcija u meniju: GT Academy try-outs. Ovo je bila prilika koju nisam smeo da propustim, vozio sam po pet sati dnevno tokom dve nedelje.“
Nakon uspeha u takmičenju i svog prvog trkačkog nastupa, tokom 2012. Mardenborough se takmičio u pro-amaterskoj klasi Britanskog GT šampionata zajedno sa GT Academy kolegom Alex Buncombe-om. Njih dvojica su pobedili u trci na Brands Hatch-u i još dva puta su se popeli na podijum.
Tokom iste sezone, odvezao je i četiri trke u Blancpain Endurance trkačkoj seriji. Prvi nastup na 24 sata Le Mana je bio 2013, kada je delio kokpit LMP2 automobila sa Ordóñezom i Michael Krumm-om. Nakon starta sa 11. mesta, završili su trku na 3. mestu u klasi.
Iste godine zalazi i u svet trka jednoseda, kada se trkao u FIA Evropskoj Formuli 3, kao i Britanskoj Formuli 3, gde se u 12 trka jednom popeo na podijum.
Na lestvicu trkačkih šampionata koji vode ka Formuli 1 se uključio 2014, kada je nastupio za ekipu Arden u GP3 seriji (današnja Formula 3). Tek u svojoj osmoj trci u ovom šampionatu, pobedio je u trci na autodromu Hokenhajmring, uz treće mesto na trci na Hungaroringu.
Usledio je još jedan nastup na 24 sata Le Mana, gde je u LMP2 kategoriji sa svojim timskim kolegama završio na petom mestu. U novozelandskoj Toyota trkačkoj seriji, završio je sezonu kao drugoplasirani u generalnom poretku na kraju sezone, nakon tri pobede.
Iako nije tako delovalo na osnovu rezultata, 2015. je bila najteža godina u karijeri britanskog trkača. Ponovo se takmičio u GP3 seriji, ovog puta za Carlin, za koji se dva puta popeo na pobedničko postolje tokom sezone. Dobio je i priliku da dve trke odveze u GP2 seriji. Takođe, izašao je na podijum i u Blancpain Endurance seriji u trci na Silverstonu, kao vozač Nissan-ove ekipe RJN.
Jedna od najtežih trka na svetu, 24 sata Nirburgringa je bio crni trenutak te sezone. Jann je imao odličan tempo, vozeći Nissan GT-R Nismo GT3 speicifikacije. U Flugplatz sekciji staze je izgubio kontrolu nad automobilom, koji je poleteo i okrenuo se nekoliko puta u vazduhu, izleteo sa staze, usmrtio jednog gledaoca i povredio još nekoliko.
„U tom trenutku, gledate samo u nebo. Zavtorio sam oči, pustio volan i pripremio se za udarac. Ogromna je krivica, jer sam ja bio iza volana,” rekao je posle incidenta. “Ne bih nikome poželeo da ovo doživi. Neko je izgubio život i to ostaje samnom – nikada neće biti zaboravljeno. Još uvek je teško pričati o tome.”
Kako je kasnije sam izjavio, želeo je što pre da se vrati za volan i da psihološki testira sebe da li može ponovo da bude konkurentan za volanom. Na svojoj lokalnoj stazi, vozio je Formulu Renault i cilj je bio da odveze 20 krugova, a odvezao je 90.
Nissan je te godine nastupio u najjačoj, LMP1 klasi na trci 24 sata Le Mana, a par nedelja nakon Nirburgringa, Mardenborough se našao u vozačkoj postavi, ali posada nije završila trku, jer im se automobil zapalio. Nissan-ov izazivač je bio spor i nepouzdan, oko 20 sekundi po krugu sporiji od drugih LMP1 automobila.
U narednim godinama, nastupao je u japanskim šampionatima, Super GT i Super Formula. Sa pet pobeda i četrnaest podijuma, aktivno se trkao do 2020. godine.
Od ulaska Nissan-a u Formulu E, Jann Mardenborough je imao ulogu rezervnog i simulatorskog vozača, a 2019. se odlično pokazao na testu novajlija u Marakešu. Testirao je takođe i automobil treće generacije Formule E.
Najskoriji trkački angažman imao je na trci 24 sata Fudžija, gde je trku završio na trećem mestu sa svojim timskim kolegama. Tokom poslednjih nekoliko godina, aktivno je bio angažovan u produkciji filma koji će pratiti njegovu karijeru, do podijuma na Le Manu 2013.
Pored toga što je bio konsultant oko same priče, Jann je takođe vozio trkačke automobile u scenama vožnje.
U filmu, nazvanom Gran Turismo, mladi glumac Archie Madekwe će glumiti Mardenborough-a, dok će holivudska zvezda, Orlando Bloom tumačiti ulogu inspirisanu Darren Cox-om.
Premijera filma je planirana za 23, odnosno 24. avgust ove godine, te ako želite da iskusite deo ove priče na velikom platnu, iskoristite priliku i posetite sebi najbliži bioskop.