Imali smo priliku da posetimo stazu NAVAK i da uživamo vozeći Porsche sportske automobile i upoznamo se sa idealnom trkačkom linijom vožnje po prvoj specijalizovanoj stazi u Srbiji
Porsche Experience je vaša mogućnost da se upoznate sa Porsche automobilima vozeći ih na stazi NAVAK, 3 kilometara dugačkoj pisti specijalizovanoj za najširi spektar treninga vožnje. Šesnaest krivina ove staze smo vozili tokom tri sata, gde smo imali izbor između četiri automobila: Porsche Carrera (992), Porsche Carrera 4S, Porsche 718 Cayman T i Porsche 911 GT3 RS.
Imali smo takođe tu čast da nam je instruktor bio Andrej Kulundžić, koji se takmičio u trkačkoj seriji Porsche Super Cup od 1995 – 1998, gde je u svojoj prvoj sezoni bio novajlija godine. Kroz godine se takmičio u mnogim šampionatima turing trka, a 2019. je postao prvi sertifikovani instruktor sportske vožnje za Porsche u Srbiji.
Naše iskustvo je započelo kraćom teorijskom obukom, gde smo se upoznali sa tehnikama vožnje sa fokusom na kočenjima, kako se pravilno sedi u automobilu i koji je pravilni položaj za volanom. Potom slede prvi krugovi na stazi gde smo se upoznali sa idealnom putanjom na samoj stazi uz tačke kočenja, koje su označene čunjevima.
Bilo je pravo uživanje zapoečti obuku vožnjom Carrere 4S, u kojoj smo odvezli svoje prve krugove staze NAVAK, a među tim prvim krugovima smo imali malo vožnje i po kiši. Nakon desetak odveženih krugova, menjali smo automobile, tako da je svako mogao da odveze jednaki broj krugova u svakom automobilu. Šlag na torti je sigurno bio vožnja GT3 RS-a, sa instruktorom na svuozačevoj poziciji, gde smo verovatno došli najbliže osećaju kako je voziti trkački automobil od 520 konjskih snaga, sa maksimalnom brzinom od 312 km/h.
Voziti ove automobile je bilo neverovatno iskustvo, uživali smo u svakom krugu, pogotovo kada smo bili za volanom Carrere 4S i GT3 RS-a. Za kraj dana punog adrenalina, gde je sama vožnja prošla jako brzo (pun intended), imali smo priliku i za malo takmičenje vozeći na „poligonu“ gde je potrebna preciznost, ali i brzina, gde smo se dobro pokazali. Na kraju, svi polaznici dobijaju neku vrstu sertifikata da su učestvovali u Porsche Experience-u.
Nakon kompletiranog dana vožnje ovih automobila, popričali smo i sa našim instruktorom, Andrejem Kulundžićem i taj intervju sledi u nastavku.
GPsrbija.rs: „Andrej, opišite nam ukratko šta je Porsche Experience i koji automobili su dostupni?“
Andrej Kulundžić: „Porsche Experience postoji ovde na stazi navak već tri godine. Ja sam sertifikovan da mogu ovde da realizujem treninge i treninge 1-na-1 sa automobilima GT3 RS, 992, 4S i Caymanom T, a za Porsche Experience imamo još jednu Carreru 992. Tokom godine će nam stići 992 GT3 nove generacije i doćiće nam još jedna bazična Carrera, tako da ćemo imati oko 4/5 automobila za on-track deo obuke. Potpuni Porsche Experience čine on-track i off-road segmenti i za to imamo još dva Cayenne-a i jedan Macan.“
GPsrbija.rs: „Odakle ideja ili motivacija da postanete instruktor?“
Andrej Kulundžić: „Kroz celu svoju karijeru sam bio vezan za Porsche, takmičio sam se u Porsche Super Cup-u pet godina. Ostao sam vezan za kompaniju Porsche i došla je ideja da ono što sam naučio prenesem na klijente. Vremenom, otvorila se mogućnost da se to realizuje u Srbiji, iako imam mogućnost da radim obuke bilo gde u svetu. Odatle je krenula ideja, pa sam napravio aranžman sa NAVAK-om. Početak je bio skromniji, ali vremenom se pokazalo da ima potencijala i sada se priča sve više širi, pa je ovo jedini Porsche Experience u regionu.“
GPsrbija.rs: „Kada se pristupa vožnji koliki je odnos osećaja i razmišljanja?“
Andrej Kulundžić: „Na Porsche Experience-u se najviše radi na tome da ljudi steknu osećaj. Kontrola automobila je jako bitna – svako može da da gas na pravcu, ali kada se dođe do krivina tu kreću problemi. Najviše radimo na kontroli i balansu automobila. Nema koga ne možete naučiti, pitanje je samo koliko vremena je potrebno. Kada krenete da kontrolišete automobil, onda znate šta ste gde uradili dobro ili loše. To su prvi znaci da počinješ da razaznaješ situacije. Ima mnogo tehnike gde se gleda i kako se gleda. To deluje dosta kompleksno kada mi ovako pričamo, ali je dosta jednostavno kada se pređe kurs od 400/500 brzih kilometara na stazi.“
GPsrbija.rs: „Imali ste dugu trkačku karijeru, a koji je najbolji automobil koji ste vozili?“
Andrej Kulundžić: „To je kao da pitate Hjua Hefnera koja mu je zečica bila najbolja (smeh). Jako je težak odgovor. Dosta sam privržen Porsche-u, oni prave automobil za pistu, pa tek onda za ulicu. Tu se vidi eksploatacija tih automobila, 40 ili čak 50000 kilometara se pređe godišnje, video si danas koliko je to brzo. Nisam pobornik da automobil ima puno elektronike i displeja, volim da je automobil dobar na stazi. Jako je teško naći balans, ima jako mnogo dobrih automobila, ali nema toliko automobila koji su dobri samo na stazi.“
GPsrbija.rs: „Kakvo mišljenje imate o simulacijama vožnje i koliko one mogu biti značajne u razvoju vozača?“
Andrej Kulundžić: „Sigurno mogu biti bitne. Ako je simulacija gde se samo sedi u stolici to je jako teško, ali ako se vozi u pravom simulatoru koji prenosi vibracije, osećaj ivičnjaka i G silu, što je najbitnije, jer što se automobil više opterećuje G silom, to je veći problem. Profesionalni simulatori pomažu, igrice mogu takođe, ali ne mnogo.“
GPsrbija.rs: „Kako biste pozvali ljude na Porsche Experience?“
Andrej Kulundžić: „Ovo ovde je Experience, nije škola. Škola je za zaljubljenike, koji žele da nauče brzo da voze. Experience je uvod za školu. Ovde se vidi kako sve to izgleda, vidite šta znate i šta ne znate i najvažnije, da vidite da li vaš organizam to može ili ne može da podnese. Svaki kupac 911 od Porschea Srbija od mene dobija osnovni trening, a do sada nije bila ni jedna šteta, što pokazuje da ono što ovde radimo ima smisla.“